wtorek, 25 grudnia 2012

Nordea - aktywa grupy kapitałowej

Reklama wizerunkowa jakiegoś banku. Spot jak spot, właściwie nudny jak film polski, ale moją uwagę przyciągnął argument rzucony przez telewizyjnego celebrytę, który akurat występuje w tej reklamie:

I taka właśnie jest Nordea. Naprawdę duży bank z grupy kapitałowej, której aktywa są trzykrotnie wyższe od łącznych aktywów wszystkich banków w Polsce.

I to jest argument, który ma mnie przekonać? Że niby Nordea jest taka wyjątkowa w tym, że jej właściciel ma tak niesłychanie wielkie aktywa? A ta wysokość aktywów się na coś przekłada? Wyższe oprocentowanie lokat, niższe kredytów? Nic z tych rzeczy. Moje pieniądze będą u was bezpieczniejsze, niż w innych bankach? Też nie, i tak chroni je BFG* (w pewnym zakresie), a wielkość waszych aktywów niczego mi nie gwarantuje. Ile aktywów miał Lehman Brothers gdy zbankrutował? 639 mld USD? To jakieś 485 mld EUR. A wy ile macie w swojej grupie? Sprawdźmy... Nordea należy do grupy Nordea Bank AB, jej aktywa to 187 mld EUR

Załóżmy jednak, że łączna wysokość aktywów grupy kapitałowej coś znaczy. Sprawdźmy, jak Nordea wygląda na tle innych polskich banków, które też przecież w większości są własnością wielkich banków lub grup finansowych. I tak:
  • BPH, właściciel: GE Money (czy raczej GE Capital), aktywa: 584 mld EUR
  • BRE, właściciel: Commerzbank, aktywa: 661 mld EUR
  • BZ WBK, właściciel: Banco Santander,  aktywa: 1218 mld EUR
  • Credit Agricole, właściciel: Crédit Agricole, aktywa: 1731 mld EUR
Szanowna Nordeo, wasze 187 mld EUR to niewyobrażalnie wielka suma, ale i tak blado wypadacie na tle konkurencji.


Już wyobrażam sobie reklamę np. BZ WBK z tekstem: "to my jesteśmy naprawdę dużym bankiem z grupy kapitałowej, której aktywa są ponad sześciokrotnie wyższe od łącznych aktywów grupy Nordea Bank AG". :-P

Mam nadzieję, że nigdzie się nie pomyliłem z tymi aktywami. Dane wziąłem głównie z anglojęzycznej wikipedii.

*) BFG - Bankowy Fundusz Gwarancyjny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz